W dniach 01-07 czerwca 2014 grupa nauczycieli zawodu Zespołu Szkół Gastronomicznych Nr 1 w Krakowie uczestniczyła w wizycie job shadowing w prestiżowej szkole Villa Blanka w Innsbrucku. Celem wyjazdu było podniesienie kompetencji nauczycieli uczących w branży turystyczno - gastronomicznej. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane jako projekt "Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych" finansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zapoznaliśmy się z systemem edukacji oraz zasadami i standardami mobilności zawodowej absolwentów w Austrii, a także strukturą organizacyjną szkoły Villa Blanka. Tourismusschulen Villa Blanka tworzą: szkoła, hotel dla uczniów i ogólnodostępna restauracja. W szkole uczy się ok. 400 uczniów z różnych krajów Europy.
Połowa uczących się w Villa Blanka mieszka w szkolnym hotelu. Uczniów obowiązuje schludny strój, odpowiednie zachowanie, a także własny laptop i inne atrybuty charakterystyczne dla danego zawodu. Podręczniki zapewnia szkoła.
Podczas tej wizyty mogliśmy zobaczyć nowocześnie wyposażone pracownie technologiczne, obserwować zajęcia praktyczne i teoretyczne, uczestniczyć w egzaminach zawodowych, również w języku angielskim. Szczególnie cennym doświadczeniem było uczestnictwo w lekcjach z obsługi klienta prowadzonych równocześnie w dwóch językach obcych. Takie zajęcia są prowadzone celem lepszego przygotowania uczniów do pracy w zintegrowanej Europie. Uczestniczyliśmy w codziennym życiu szkoły. Dzień Turystyki stanowił okazję do zapoznania się z system pracy opartym na metodzie projektu, z samodzielnością uczniów. Podczas uroczystego zakończenia szkoły przez uczniów klasy trzeciej mogliśmy poznać efekty spójnych działań uczniów, szkoły, rodziców i pracodawców na rzecz kształcenia zawodowego i wychowania. Efekty tej współpracy mogliśmy także wielokrotnie obserwować przy okazji spotkań z pracodawcami, w małych zakładach szkolących, np. Pensjonacie Paula.Uczestniczyliśmy również w spotkaniu z władzami stolicy Tyrolu. W urzędzie miasta zostały omówione najważniejsze kwestie współpracy partnerskiej miasta, szkół zawodowych i pracodawców oraz korzyści z niej wynikające.Ta wizyta:
• wzbogaciła nasz warsztat pracy w zakresie kształcenia zawodowego branży turystyczno-gastronomicznej
• poszerzyła kompetencje w zakresie kształcenia praktycznego w obszarze kompleksowego podejścia do produktu turystycznego
• utwierdziła nas w przekonaniu o konieczności promowania nauki języków obcych w kształceniu w zawodach usługowych
• pogłębiła świadomość własnej odrębności regionalnej, narodowej, ale również przynależności do rodziny europejskiej i wynikających stąd potrzeb dialogu międzykulturowego.
Wspólne wnioski obu stron dotyczyły wspierania rozwoju innowacyjności przyszłych pracowników, ich przedsiębiorczości, samodzielności i kreatywności w życiu zawodowym. W wymianie doświadczeń między szkołami porównaliśmy programy nauczania, system oceniania uczniów oraz metody pracy nauczycieli z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno- komunikacyjnych w edukacji. Podczas spotkań z Dyrekcją i nauczycielami rozmawialiśmy również na temat podejścia pedagogicznego w świetle nowoczesnych wyzwań na europejskim rynku pracy.
W podsumowaniu zwróciliśmy szczególną uwagę na fakt, że w szkole panuje bardzo miła atmosfera, a relacje między uczniami, nauczycielami i rodzicami cechuje życzliwość i wzajemny szacunek.
Wszyscy uczestnicy szkolenia otrzymali liczne materiały związane z tematyką naszego pobytu. Zamierzamy je wykorzystać w codziennej pracy dydaktycznej. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą nam lepiej przygotować naszych uczniów do pracy w branży turystyczno- gastronomicznej.
W trakcie pobytu Dyrekcja szkoły zorganizowała dla nas również program kulturalny. Zwiedzaliśmy z przewodnikiem Innsbruck. Niemal dotknęliśmy górnej belki na Schanze Bergisel, gdzie jeden z najdłuższych skoków oddał Adam Małysz. Odwiedziliśmy Kryształowy Świat Swarovskiego w Wattens, z jego galerią performance (no i sklepem ;)). Wyjazd kolejką na górskie szczyty pasma Nordkette przyprawiał o szybsze bicie serca, nie tylko ze względu na widoki.
Wizyta zdecydowanie przyczyniła się do podniesienia jakości pracy ZSG nr 1 w Krakowie oraz doskonalenia zawodowego nauczycieli wykorzystujących dobre praktyki w obszarze edukacji zawodowej.
Dobrze przygotowany nauczyciel oznacza bowiem lepiej wykształconych absolwentów, na których oczekuje europejski rynek pracy.
Zapraszamy do galerii zdjęć Głos - Tygodnik Nowohucki 11 VII 2014 - „Dobre praktyki w europejskim wymiarze" (strona 1 i 2)