Menu główne

ava1

LOGO LIBRUS poziome

Bratyslawa201 5Ze szkołą Stredná odborná škola hotelových služeb a obchodu w Bratysławie – Słowacja współpracujemy od dawna uczestnicząc co roku w konkursie w Bratysławie oraz przyjmując delegacje tej szkoły w czasie kolejnych edycji Małopolskiego Konkursu Szkół Gastronomicznych. W tym roku nasza współpraca rozszerzyła się o tygodniową wymianę mającą na celu promocję kuchni narodowych, wzajemne poznanie się, zapoznanie się z walorami kulturowymi naszych regionów.
W dniach 17 - 23 maja 2015 r. 4 uczniów naszej szkoły ( Natalia Wiśniewska kl. IIa, Paulina Wojtusik IIIb, Marcin Bujakowski IIa, Mateusz Sikora IIa) pod opieką Wandy Fundament i Doroty Romańskiej wyjechało do Bratysławy.
Do wyjazdu dobrze przygotowaliśmy się. Opracowaliśmy menu na pięć dni składające się z typowych polskich potraw. Przygotowaliśmy receptury, przemyśleliśmy sposób podania, zaplanowaliśmy dekoracje potraw.
W Bratysławie podawaliśmy m.in. żurek, zupę grzybową, krupnik, pierogi ruskie, schab pieczony z sosem śliwkowym, roladki wieprzowe, szarlotkę, galaretkę z kwaśnego mleka, roladę brzoskwiniową. Gośćmi Pani dyrektor w czasie naszych prezentacji byli przedstawiciele władz lokalnych i oświatowych, opiekunowie praktyk uczniowskich z restauracji i hoteli. Specjalnym gościem był Pan ambasador Korei w Słowacji. Polskie dania wszystkim bardzo smakowały. Szczegółowo objaśnialiśmy sposób przygotowania tych potraw. Największą furorę zrobiły jak zwykle pierogi ruskie i żurek. Każdego dnia mieliśmy czas przeznaczony na zwiedzanie. Zobaczyliśmy dominanty Bratysławy: Rynek starego miasta, Zamek Bratysławski, Katedrę św. Marcina, Bramę Michalską, fontannę Maksymiliana, Pałac Prezydencki, budynek sejmu słowackiego, zamek Devin. Oglądaliśmy panoramę miasta ze wzgórza Slavin oraz spod hotelu Borik. Rzeki Dunaj i Morawa zaskoczyły nas swoim rozmiarem. Dużą atrakcją było dla nas zwiedzanie Austrii. Przez cyklomost na rzece Morawie przeszliśmy do zamku Schlosshoff. Mieliśmy okazję zobaczyć zasieki z drutu kolczastego - pozostałości po dawnej granicy między Słowacją i Austrią. Zwiedziliśmy też miejscowość Kittsee. Na koniec został Wiedeń. Chociaż pogoda nie sprzyjała udało się zobaczyć najważniejsze miejsca. Spacerując aleją Ringstrasse podziwialiśmy Ratusz, Burghteater, Uniwersytet, Parlament, Muzeum sztuki, słynną operę wiedeńską. Widzieliśmy Stadthalle, w której odbywał się właśnie festiwal Eurowizji. Ulice Graben i Kaertner Strasse zaskoczyły nas przepychem i bogactwem sklepów znanych projektantów mody. Spacer po mieście zakończyliśmy pod słynną katedrą św. Szczepana.
Tydzień wymiany szybko minął. Dużo zobaczyliśmy, wiele nauczyliśmy się. Wspomnienia na długo pozostaną w pamięci. Po tygodniu pełnym wrażeń z przyjemnością wróciliśmy do tego co nasze, polskie, do domu….
Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor z Bratysławy za zorganizowanie pobytu, za umożliwienie zwiedzenia Bratysławy i części Austrii.

Uczestnicy wymiany
» Zapraszamy do galerii zdjęć
Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.