Menu główne

ava1

LOGO LIBRUS poziome

bratyslawa2016okW dniach od 15-21.05.16 r. uczennice naszej szkoły Dominika Czajowska kl. II k, Katarzyna Michałek kl. II a, Aleksandra Sonik, Natalia Szwarga kl. II k, wraz z nauczycielami p. Bogumiłą Podgórską i p. Martą Łazarską uczestniczyły w wymianie międzynarodowej z Bratysławą. W tym samym czasie gościliśmy u nas uczennice i nauczycielki z Bratysławy. Celem pobytu było sporządzanie i prezentowanie kuchni polskiej na Słowacji, a także poznanie kultury słowackiej.

Do południa sporządzaliśmy potrawy między innymi: żurek, pierogi ruskie, barszcz czerwony z uszkami, karczek pieczony, piersi z kurczaka na karmelizowanych gruszkach, polędwiczki nadziewane z sosem grzybowym, kluski śląskie, zupa krem z brokułów, porowo-ziemniaczana z groszkiem ptysiowym, sałatka z buraków, mus malinowo-czekoladowy, budyń karmelowy, sernik z czekoladą, ciasto orzechowo czekoladowe z masą kawową i sosem malinowym. Natomiast w wolnym czasie młodzież uczestniczyła w licznych wycieczkach turystyczno-krajoznawczych po Bratysławie, do Wiednia i okolic. Bratysława należy do najmłodszych stolic świata, nawet uznawane jest za miasto międzynarodowe, leżące na dwóch brzegach Dunaju oraz podnóża pasma górskiego Małych Karpat. Jest to miasto graniczące z dwoma państwami – Austrią i Węgrami. Oprócz świetnego położenia, Bratysława posiada zabytki klasy zerowej Zamek Bratysławski XI wiek, Stary Ratusz, Katedrę Dom św. Marcina –gotycki symbol miasta, sad Jana Krafta XVIII wiek, Brama Michalska, Pałac Prymasowski, Kościół św. Elżbiety, nowy most budynek Sejmu, oraz Pałac Grassalkovicha XVIII wiek, obecnie siedziba Prezydenta Republiki słowackiej. Tam oglądaliśmy salony prezydenckie. Niewątpliwe Rynek główny i małe kameralne uliczki, Fontanna Maksymiliana i kawiarenki są ozdobą tego pięknego miasta.W kawiarence piłyśmy gorącą czekoladę i herbatę imbirową. W kolejnych dniach zwiedzaliśmy Wiedeń – rozpoczęliśmy spacer od Placu św. Stefana następnie Katedrę św. Stefana, kościół św. Szczepana. Architektura zachwyciła nas- przez kolorowe witraże wpadały promienie słońca. Spacerując podziwialiśmy zabytki Ratusza, Uniwersytetu, Muzeum Sztuki, Opery wiedeńskiej i Parlamentu, Schonbrunn. Wiedeń do miasto świata, można tu spotkać turystów ze wszystkich kontynentów. Również zauroczył nas zamek w Schloss Hof barokowy zamek, ogrody, idylliczny dwór z florą i fauną. Niedaleko miasteczka Kittsee, kupiliśmy w firmowym sklepie fabryki wyrobów czekoladowych, ulubione słodycze, banany w czekoladzie, kuleczki rumowe, galaretki w czekoladzie. Zwiedzaliśmy hotel 4* oraz uczestniczyliśmy również w wernisażu portretów kobiet biznesu organizowanego przez czasopismo Słowianka nawet zrobiono nam zdjęcie do gazety. Czas szybko minął. Było dużo pracy z super efektami końcowymi, dużo nauczyliśmy się. Wycieczki popołudniowe oraz przysmak kuchni słowackiej prażony ser rekompensowały nam trud kulinarny. Po tygodniu pełnym wrażeń z przyjemnością wróciliśmy do tego co nasze, polskie, do domu…

Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor z Bratysławy za zorganizowanie pobytu, za umożliwienie zwiedzenia Bratysławy i części Austrii.

» Zapraszamy do galerii zdjęć
Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.