Menu główne

ava1

LOGO LIBRUS poziome

teneryfa iwona2019W ramach projektu ,,Hiszpańskie Smaki - zagraniczne staże uczniów ZSG nr 1 w Krakowie" wyjechałyśmy na staż zawodowy na Teneryfę. Przedsięwzięcie to było realizowane ze środków POWER_VET na zasadach programu Erasmus+. Staż odbywałyśmy w czterogwiazdkowym, rodzinnym Hotelu Catalonia Punta Del Rey w miejscowości Las Calletilas, gdzie mieszkałyśmy wraz z naszym opiekunem Panią Iwoną Katarzyńską.

Trzytygodniowy staż w dniach 25 marca do 12 kwietnia 2019 roku odbywałyśmy ośmioosobową grupą. Pracowałyśmy w czteroosobowych grupach w dwóch działach: usługowym i produkcyjnym. W kuchni zajmowałyśmy się przygotowywaniem potraw i dań charakterystycznych dla tutejszego regionu, np. gofio, papas, lokalnych sosów: mojo verde, mojo rojo, alio-li, potraw z ryb i owoców morza typu: krewetki, kalmary, mule oraz wiele innych. Poznałyśmy techniki przechowywania i magazynowania surowców spożywczych oraz gotowych dań, a także udoskonaliłyśmy nasze umiejętności w zakresie obróbki wstępnej owoców i warzyw. Zaznajomiłyśmy się z tutejszymi przyprawami i ziołami wykorzystywanymi w codziennej kuchni. Warto dodać, że hotelowe menu restauracji codziennie oferowało inny rodzaj kuchni. Typową potrawą kuchni kanaryjskiej jest: potaje de berros - potrawa z rzeżuchy z dodatkiem różnych warzyw, puchero - gulasz przyrządzany z różnych rodzajów mięs z dodatkiem warzyw, oraz rancho - z żeberek, ciecierzycy, makaronu i ziemniaków. W restauracji przygotowywałyśmy salę konsumencką do różnego rodzaju posiłków podawanych w ciągu dnia (polerowanie zastawy stołowej, nakrywanie stolików). W czasie posiłków serwowałyśmy gościom potrawy i napoje. Do naszych obowiązków należała również obsługa gości w barze hotelowym. Zajmowałyśmy się serwisem napojów oraz przygotowywaniem egzotycznych drinków na życzenia gości np. Mochito, Shandy, Pina Colada. Współpraca z personelem hotelu od pierwszych dni układała się znakomicie. Wszyscy byli bardzo otwarci i uczynni. Niezapomniane wspomnienia pozostawił zorganizowany z naszej inicjatywy dzień kuchni polskiej. Przygotowałyśmy tradycyjne polskie pierogi, które bardzo smakowały gościom hotelowym. W czasie naszego pobytu na Teneryfie miałyśmy okazję również uczestniczyć w wielu wycieczkach. Mieszkając obok Candelarii, od niej rozpoczęliśmy zwiedzanie wyspy. Miasto to jest stolicą religijną Wysp Kanaryjskich. Symbolem miasta jest Bazylica de Nuestra Senora de Candelaria z dziewięcioma potężnymi posągami Guanczów na pobliskim okazałym placu. Pierwsza z dalszych wycieczek zaprowadziła nas do stolicy Santa Cruz i uroczego miasta La Laguna. Santa Cruz to pełne energii miasto oraz ważny port. Zwiedzanie miasta zaczęliśmy przy katedrze Nuestra Senora de la Conception. W ciągu kilku godzin obejrzeliśmy wiele pięknych zakątków stolicy jak Calle de Las Nuria, Plaza de Espana, Cruz de Las Caicas, Plaza de la Candelaria. Nasze spotkanie ze stolicą zakończył symbol miasta Auditorio de Tenerife - budowla uważana za perłę nowoczesnej architektury. Odwiedziliśmy również San Cristobal de la Laguna. La Laguna dawna stolica wyspy, to zabytkowy ośrodek i kwintesencja kanaryjskiego stylu, wdzięku i atmosfery. Jej starówka, którą zwiedziliśmy z wielkim zapałem, wpisana została na listę UNESCO. Spacer po mieście rozpoczęliśmy od Plaza del Adelantodo z pięknym ratuszem i klasztorem. Następny etap naszej wycieczki to ulica Calle Obispo Rey Redondo, która gromadzi więcej zabytków niż niejedno miasto. Najpiękniejsza okazała się jednak Calle San Augustin z wspaniale zdobionymi kamienicami. Niesamowitych wrażeń dostarczyła nam wspólna dla całej grupy wycieczka objazdowa po Teneryfie. Naszą eskapadę rozpoczęliśmy od Parku National del Teide, gdzie kolejką górską wyjechaliśmy na wysokość 3500 m.n.p.m, by podziwiać uśpiony wulkan wśród chmur i obłoków. Było bardzo zimno, ale widoki były warte tego poświęcenia. Następnie wybraliśmy się przepiękną, choć niezwykle stromą i krętą górską drogą do osady Masca i portu Garachico, zniszczonego przez wybuch wulkanu w XVIII wieku. Pani przewodnik opowiedziała nam o historii i kulturze regionu. Zalane przez lawę miasto powoli odbudowało się, anektując zastygłą na wybrzeżu lawę. Wybraliśmy się również na tradycyjny kanaryjski obiad. Był to bardzo męczący dzień, ale wszyscy wróciliśmy z uśmiechami na twarzy. Kolejna wycieczka zaprowadziła nas na północ wyspy do Puerto de la Cruz, któremu udało się zachować prawdziwie kanaryjski klimat i urok portowego miasta. Malownicze ulice, zabytkowe kościoły i rybacki port to tylko kilka punktów na mapie naszej pięknej wycieczki. Na koniec udaliśmy się do największego na całej wyspie parku przyrodniczego - Parku Loro. Do parku dostaliśmy się staromodną kolejką, przy okazji zwiedzając całe miasto. Loro Park zachwycił nas pięknymi, egzotycznymi roślinami i zwierzętami z różnych zakątków świata. Zobaczyliśmy także ekscytujący pokaz z udziałem fok, orek oraz delfinów. Po kilku godzinach zwiedzania wybraliśmy się do portu na przepyszne lody. Czas spędzony na wycieczkach utwierdził nas w przekonaniu o zachwycającej urodzie wysp Kanaryjskich. Staż na Teneryfie pozwolił nam na udoskonalenie znajomości języka angielskiego oraz poznanie podstawowych zwrotów w języku hiszpańskim. Przyczynił się również do poznania tradycji oraz obyczajów panujących na wyspie. Jesteśmy bardzo szczęśliwe i wdzięczne dyrekcji szkoły oraz nauczycielom, że mogłyśmy wzbogacić nasze doświadczenia o ten niezapomniany wyjazd.

» Zapraszamy do galerii zdjęć

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.