Na Światowej Konferencji Neurologów (USA 1968r.) ustalono definicję dysleksji określając ją jako zaburzenie, które przejawia się niemożnością opanowania umiejętności czytania i pisania mimo dobrej inteligencji i warunków środowiskowych. Niezdolność ta uwarunkowana jest zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych, a oznacza trudności nabycia umiejętności poprawnego pisania.
Praca terapeutyczna z uczniem dyslektycznym wymaga aktywnej i efektywnej współpracy nauczyciela, rodziców i terapeuty, niezbędne jest również zaangażowanie i motywacja samego dziecka. Ważne jest możliwie wczesne rozpoznanie dysleksji i wczesne rozpoczęcie ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych.
Specjalistyczną informację dotyczącą dysleksji oraz indywidualną diagnozę można uzyskać zgłaszając się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4. im. Janusza Korczaka. os. Szkolne 27. Na spotkaniu należy przedstawić opinię nauczyciela języka polskiego i próbki prac pisemnych (zeszyty lub wypracowania szkolne).
UWAGA!
Dotyczy uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego.
Zgodnie z § 45 rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych „absolwenci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb pychofizycznych, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie wcześniej niż na cztery lata przed terminem egzaminu maturalnego i nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin maturalny”.
Słowniczek:
Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu.
Dysgrafia - zaburzenia strony graficznej pisma.
Dysortografia - występują tylko trudności ortograficzne