Menu główne

ava1

LOGO LIBRUS poziome


 JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ A NIE NAMĘCZYĆ:

1) uprawiaj sport - prawidłowo odżywiony i dotleniony mózg działa sprawniej,
2
) wysiłek intelektualny też jest niezbędny - najlepiej ucz się języka obcego, ale też czytaj książki lub rozwiązuj krzyżówki,
3
) relaks, spokój i dobry nastrój ułatwiają zapamiętywanie,

4) jeśli podejdziesz do nauki z pasją i zapałem, zapamiętasz szybciej i więcej, przekonaj siebie, że warto się nauczyć,
5
) bo...,
6
) maratony uczenia się są najmniej skutecznym sposobem przygotowywania się - mózg po kilku godzinach asymilowania wiedzy męczy się i nie przyjmuje nowych informacji zbyt dobrze (np. jedna godzina uczenia się na świeżo równa się trzem godzinom kucia po nocach),
7
) oprócz słów i liczb wykorzystuj także kolor, rytm, przestrzeń, wyobraźnie i emocje; w myśl słów Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam...”; znajdź praktyczne zastosowanie tego, o czym się uczysz,
8
) wybieraj sprawy najistotniejsze - ucz się mało, ale porządnie i z przerwami 5-10 minutowymi, najlepiej co 45 minut,
9
) musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:

to mi wygląda na fajny pomysł - WZROKOWIEC

to brzmi fajnie - SŁUCHOWIEC

mam złe przeczucia - CZUCIOWIEC

- wzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych;
- słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał
- dla czuciowców istotna jest przestrzeń, w której się uczą.

10) ważne i ekonomiczne są powtórki:

pierwsza powinna się odbyć około 10 minut po zakończeniu nauki,
druga - godzinę po pierwszej powtórce,
trzecia - dzień po poprzedniej,
czwarta - po czterech dniach,
piąta po tygodniu,
szósta - po dwunastu dniach,
siódma - po dwudziestu,
ósma - po miesiącu,
dziewiąta po trzech miesiącach,
dziesiąta - po pół roku,

za każdym razem powtarzaj co najmniej przez 5 minut.

Bibliografia:

Bandler R - Umysł - jak z niego wreszcie skorzystać; programowanie neurolingwinistyczne, Skierniewice 1994
Birkenbihl V.F. - Trening sukcesu, Wrocław 1996
Gozdek-Michaelis K. - Supermożliwości twojego umysłu, Warszawa 1993
Gozdek-Michaelis K. - Rozwiń swój genialny umysł, Warszawa 1997
Lang G. - Jak być lepszym w szkole, Katowice 1996
Lorayne H. - Superpamięć dla uczących się, Łódź 1998
Lorayne H. - Sekrety superpamięci, Łódź 1998
Robbins A. - Nasza moc bez granic, Warszawa 1996
Robbins A. - Obudź w sobie olbrzyma, Warszawa 1996
Smith A. - Przyśpieszone uczenie się w klasie, Katowice 1997
Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.
Ok